Goodbye Australia :(

9 juli 2012 - Cairns, Australië

Op 28 juni zijn we uit Noosa richting Hervey Bay vertrokken, met een ongeveer vijf uur durende busrit deze keer. Gelukkig hadden we ook bij aankomst in Hervey Bay weer een Shuttle naar het hostel. Wat mooi uitkwam aangezien het echt wel een aantal kilometer weg was. De dag daarna hebben we lekker rustig aan gedaan om daarna een wandeling langs het strand te willen maken. Dit bleek vrij lastig aangezien het strand er niet was. We zijn nog naar de botanische tuinen gegaan en naar de pier, maar eigenlijk stelt Hervey Bay niet zo heel veel voor. Het is een vrij saai stadje. De volgende dag hadden we een dagtour naar Fraser Island, de reden dat we in Hervey Bay gestopt waren. Een van de eerste dingen die de gids zei was: 'Hervey Bay, city of newly weds and nearly deads.'  Wat inderdaad de beste beschrijving is. Verder was Fraser Island geweldig mooi, we hebben veel dingen gezien, zoals de Champagne Pools, Indian Head, Maheno Wreck, Lake McKenzie en het regenwoud daar. Het interessante is dat het een eiland is wat volledig opgebouwd is uit zand. Op dezelfde avond, na de tour, hadden we onze bus naar Airlie Beach al.

Dit bleek het begin van een hele lange nacht. De busrit zou van 20.35 tot 9.05 duren. Maar het begon meteen goed met onze chauffeur. Hij hielp namelijk niet, wees niks aan, en daarbij was dit de eerste keer waarop we stoelen toegewezen kregen. Nu lijkt dat niet zo erg, maar als je nog minder dan een halfvolle bus hebt, en je wordt twee aan twee allemaal voorin de bus gepropt, dan is dat niet echt een lekker begin van ee 12 uur durende busrit. Dus, zodra de bus begon te rijden, ben ik al verhuisd zodat we in ieder geval een beetje ruimte hadden om onze benen te strekken. Toen er halverwege de nacht van chauffeur gewisseld werd was het eerste wat de nieuwe chauffeur zei dat we uit moesten spreiden, alle ruimte mochten gebruiken die we hadden en dat sommige chauffeurs gewoon geen chauffeurs zouden moeten zijn.

In Airlie Beach aangekomen habben we gelijk een flink aantal tours geboekt. Naar het Great Barrier Reef, maar ook naar de Whitsundays en Hamilton Island. De rest van de middag hebben we lekker aan de lagoon gelegen, genietend van de zon, en bijkomend van de busrit. We hadden deze keer een mixed dorm, en lagen dus met jongens en meiden bij elkaar op de kamer. Dit was absoluut geen probleem, maar het leuke was dat we ook nog eens een erg Nederlandse kamer hadden, maar liefst vijf nederlanders deze keer.

De tweede dag in Airlie Beach hadden we eigenlijk onze Great Barrier Reef tour. Oftewel, we zijn vertrokken, we zijn de boot opgegaan. Op de boot besloten we uiteindelijk toch maar pilletjes tegen zeeziekte te kopen en te nemen. En dit allemaal nog voordat we op opzen zee zaten. We zijn de open zee nog wel opgegaan, maar al snel werd de boot omgedraaid met het bericht dat de tour gecancelled werd. We mochten wel nog een paar uurtjes doorbrengen op Hamilton Island, en hebben uiteindelijk netjes ons geld terug gekregen. Dus werd het nog een middagje aan het Airlie Beach Lagoon. 's Avonds zijn we gezellig wat gaan eten en drinken met onze kamergenootjes. Dit was heel gezellig, maar achteraf misschien niet het beste idee. De combinatie van de seasickness-pills en wijn was al niet zo heel slim. Maar aangezien we de dag daarna om 7.10 weer opgehaald werden, was het nog erger. We hadden namelijk Hamilton Island en de Whitsundays nog staan. Dus het werd een brak dagje, maar wel heel mooi. Ook deze keer weer aan de medicijnen tegen zeeziekte, maar we hadden geweldig weer en de mooiste uitzichten. Ook deze avond eindigde hetzelfde als de vorige, weer erg gezellig dus!

En weer stonden we er niet bij stil dat we vroeg ons bed uit moesten. Deze keer vertrok de Greyhoundbus namelijk om 7.00 met een 11 uur durende rit voor de boeg. Op naar Cairns. In Cairns zelf hebben we de eerste dag eigenlijk alleen maar de was gedaan. En nog een keer, en gewacht tot alles droog was. De dag daarna zijn we nog wel Cairns ingetrokken om lekker op ons gemak rond te kijken en rond te snuffelen. En de dag daarna zijn we met de shuttle naar Port Douglas gegaan. Het plan was om van daar uit naar het Daintree Rainforest te gaan, maar dat bleek alleen mogelijk met een tour, en die paste toch niet echt in ons budget. Het tweede plan om dan naar Mossman te gaan en daar een wandeling te doen was ons ook niet gegund. Er gaan geen bussen, en ook de wandeling moest sinds twee weken onder begeleiding gemaakt worden. Dus het tweede dagje in Port Douglas werd een lekker dagje luieren, de eerste keer aan deze kant van de wereld. Dus eigenlijk was dat ook wel eens lekker.

En dan komen we bij vandaag, we zijn vanochtend van Port Douglas weer teruggegaan naar Cairns, om morgen het vliegtuig naar Nieuw Zeeland te nemen. Dus Australie zit er al weer bijna op. Wat ik best jammer vind. Ik vind het hartstikke leuk om naar NZ te gaan, en kijk daar ook echt wel naar uit, maar ik zou nog graag een tijdje in dit land blijven. Er is nog zo veel te zien! Dus dat wordt nog wat morgen, zeker aangezien de plannen zijn om toch af te sluiten met een avondje uit hier in Cairns. Dus ik ben zeker benieuwd naar wat er deze keer te gebeuren staat.

In ieder geval heel veel groetjes aan iedereen daar. Ik hoop voor jullie in Nederland dat het weer snel beter wordt, want de verhalen die we hier doorkrijgen zijn niet erg positief. En het volgende verhaal zal vanuit Nieuw Zeeland komen!

Groetjes en dikke kussen!

1. Wilma:
    9 juli 2012
    Hoi hoi..... Wat een verhalen... En wat is de tijd opgevlogen zeg.. ik hoop dat je een rustige viegreis hebt gehad om ff lekker bij te komen van die laatste wilde dagen. ;-)
    Geniet van Nieuw Zeeland ... En tot snel. Xxxx wilma
  2. Kees Aerts:
    Hey Kirstin,

De tijd gaat snel, daar in Australie. Dat stuk van de reis is bijna voorbij. Veel gezien, veel gedaan. Gelukkig nog wat dagen lekkerr niks gedaan en van de rust genoten. Daarnaast natuurlijk verstandige dingen gedaan met de combinatie seasick pillen, wijn en vroeg opstaan. Een voordeel brakheid verdwijnt vanzelf, door de tijd of de volgende borrel.
    Nu een lange reisdag voor de boeg en dan het volgende avontuur in NZ met het campertje op pad. Een heel goeie reis gewenst. We zullen jullie volgen op basis van vluchtnummers en de info op de luchthavens.
    Groetjes aan Ilse

XXX Pap
  3. Els:
    9 juli 2012
    Zo meisje, dat gaat goed daar. Leuk om te lezen dan jullie zoveel zien en zo'n plezier hebben. Alvast een hele goede reis en ik ben benieuwd naar je volgende verslag.
    XXX moeke.
  4. Henk en Ellen:
    9 juli 2012
    Hey, Kirstin, wat gaat de tijd snel. Geweldig fijn om dit aan de andere kant van de aardbol ook allemaal mee te beleven wat jullie daar allemaal meemaken. Ook wij zijn inmiddels weer terug in Etten-Leur en begint deze week alweer het normale leventje. Ben benieuwd wat Nieuw-Zeeland voor jullie brengt.
    Dikke knuffel van Henk Ellen